Nieuws

APK

Het was weer tijd voor de jaarlijkse APK van onze Landcruiser. Aangezien deze van het bouwjaar 1992 is, werkt niet alles meer zo goed als dat het zou moeten werken, en knutselen we er regelmatig zelf aan. Gelukkig rijdt de auto nog prima en is oersterk. Maar, we hadden er een hard hoofd in of de auto de APK goed zou doorkomen. Er zijn bepaalde garages voor, dus Pim reed naar Addis naar zo’n garage. De eerste paar keren dat hij er kwam was de zaak dicht of was de juiste persoon er niet. Uiteindelijk, ja hoor, de auto kon gechecked worden. De remmen, koplampen, remlichten enzovoorts werden even getest of dat het werkte. Geen rolband of iets dergelijks, je moet even een stukje rijden en remmen. Remt de auto: prima! Nadat de controleur een aantal rondjes rond de auto had gelopen vulde hij een papiertje in. De achteruitrij-lichten deden het niet en nog wat andere ‘kleine’ mankementen. Per mankement betaal je extra bovenop de gewone kosten voor de APK, met de waarschuwing erbij dat je de mankementen zo snel mogelijk moet laten maken! Na betaling van totaal 240,00 ETB (nog geen 10 euro!), hadden we het keuringsbewijs in handen. De Landcruiser kan er weer een jaar mee door. Toch werden we weer even stil gezet bij het feit dat alle auto’s hier dus op deze manier worden gecheckt en goedgekeurd.. Je betaalt voor de mankementen, maar of dat helpt om een ongeluk te voorkomen? Niet gek dus dat er zo verschrikkelijk veel ongelukken gebeuren. Niet alleen aan de staat van de auto’s te wijten natuurlijk, maar de ongelukken die we hebben gehad hadden toch voor het grootste gedeelte te maken met remmen die niet (goed) werkten van de grote rode Sinotrucks (Chinese vrachtwagens, ook wel rode duivels genoemd vanwege het hoge aantal dodelijke ongelukken waar deze trucks bij betrokken zijn). Daarnaast is de rij-kunde van de meeste chauffeurs ook niet heel geweldig, het rijbewijs wordt hier met gemak gehaald. Het is (gelukkig) behoorlijk prijzig, maar het bestaat voornamelijk uit theorie lessen en voor de praktijk moet je op een afgebakend terrein slalommen. Al hoe wel er op dit moment ook hierin nieuwe maatregelen worden genomen en er strenger en beter wordt getraind. Met het keuringsbewijs in handen konden we de sticker voor het jaar 2011 aanvragen, waarbij je gelijk belasting betaalt voor dat hele jaar. Zo kun je weer ‘zonder problemen’ de weg op in Ethiopie.